Succesvolle campagnes
Campagnes zijn er in allerlei vormen. Denk aan online, virale, incentive, pr-campagnes, crossmediale, guerilla, wervings- en voorlichtingscampagnes. Het doel van een campagne en het te verwachten effect, is bepalend voor de strategie, het stappenplan en de keuze voor communicatiemiddelen en (media)kanalen. Een nieuw product lanceren voor jongeren, vraagt een andere aanpak dan bijvoorbeeld ouderen voorlichten over een vaccinatieonderzoek.
Ook de mate waarin interactie is gewenst met de doelgroep is bepalend voor de keuze. En niet te vergeten het budget. De kosten van een communicatiecampagne lopen sterk uiteen. Ook hierbij is het goed vooraf het beschikbare budget vast te stellen. Een guerilla campagne kan heel effectief zijn voor een laag budget, vooral in de communicatiefase van ‘interesse opwekken’. Verdieping is meestal niet mogelijk. Crossmediale campagnes zijn heel effectief maar ook kostbaar, omdat je alle middelen en mediakanalen optimaal gebruikt in alle fasen van de communicatie. Interesse opwekken en bewustzijn creëren, informatie verdiepen en call to action (de doelgroep neemt de gewenste actie).
Meten is weten. Met behulp van een goede nulmeting en tussentijdse evaluatie(s) kun je je campagne tijdig bijsturen en het eindresultaat beoordelen. Vaak staat een website centraal in de campagne en zijn het aantal unieke bezoekers, pageviews en aanmeldingen makkelijk te meten via analytics of onze vergaande interessemeting.
Het grootste
vaccinatieonderzoek ooit
Hoe zorg je dat minimaal 85.000 65-plussers meedoen aan een vaccinatieonderzoek? Een nieuw vaccin tegen pneumokokken moest worden getest onder deze doelgroep en ook nog eens binnen een jaar. In opdracht en samenwerking met het UMC Utrecht ontwikkelde Trace een crossmediale campagne. De doelstelling werd behaald binnen de deadline, ruim 85.000 senioren namen deel aan het onderzoek en in 2015 bleek dat het vaccin effectief is.
De campagne startte met een PR actie, waarbij we een landelijk actualiteitenprogramma op tv bereid vonden om de verantwoordelijke hoogleraar in het programma te interviewen. Daarna verstuurde het tv programma persberichten die vrijwel door alle media werden overgenomen. Dit beïnvloedde de publieke opinie op een positieve manier.
Ouderen hebben tijd om te lezen en dat doen ze ook nog in de krant. Hiervoor zetten wij huis-aan-huiskranten in met paginagrootte advertorials en columns van de betrokken hoogleraar. Ook werd een speciaal tv programma gemaakt met Aad van den Heuvel en Vivian Boelen dat werd uitgezonden door de regionale tv. Daarnaast werden huisartsen en ziekenhuizen betrokken, waarvoor ook communicatiemiddelen werden ontwikkeld.
Tilburg University
Het jongerenlabel van Trace ontwikkelde een wervingscampagne voor Tilburg University in co-creatie met Vo-scholieren. Scholieren gaven aan dat ze vooral studenten van de universiteit op een oprechte manier aan het woord wilden zien. Authentiek en niet commercieel, dat is het motto. Deze studenten moesten geïnterviewd worden door een ‘brutale’ reporter van BNN, de jongerenomroep in Nederland.
Uiteindelijk hebben we Tim Hofman van BNN bereid gevonden om de interviews te houden. Hiervan zijn zes korte video’s gemaakt en een langere versie, zie www.learningtomakethedifference.nl.
Online banners, waaronder video preroll banners en post page video adds, zijn gebruikt om via Google Media Network, YouTube en Facebook de doelgroep te bereiken. Daarnaast is een postercampagne ontwikkeld voor Vo-scholen en een abri-campagne in verschillende Nederlandse provincies. Al deze middelen zijn getest onder de doelgroep.
Inmiddels hebben ruim 40.000 bezoekers de campagne-pagina van de website bezocht en waren de Open Dagen nog nooit zo druk bezocht. In het voorjaar van 2015 worden nieuwe video’s gemaakt met Tim Hofman, waar ook tot de verbeelding sprekende alumni worden geïnterviewd in binnen- en buitenland.
Tijdens de co-creatie sessies gaven studenten aan vooral informatie te zoeken via het internet en deze van alle universiteiten niet diepgaand genoeg te vinden. Op dit moment werken we aan het positioneren van opleidingen, waarbij de informatie wordt gelardeerd met story’s’van studenten en alumni.
The Maintenance Company
Een van de activiteiten van The Maintenance Company is de Handyman. Handyman medewerkers van The Maintenance Company zijn goedkoper dan (dure) gespecialiseerde monteurs, aannemers en loodgieters. Handyman maakt Nederland blij, luidde onze campagne met onder meer 200 abri’s door heel Nederland, een ludieke stand op de beurs met gebodypainte modellen, een actiepagina en ‘we make your day’-boxes die werden bezorgd bij prospects.