Markt­bewerking

Marktbewerking is het bewerken van de markt, bijvoorbeeld om producten/diensten te verkopen, fondsen te werven of voorlichting te geven. Marktbewerking wordt steeds moeilijker, omdat mensen steeds moeilijker te traceren zijn. De nieuwe generaties lezen geen krant, hebben adblockers op social media, zijn verslaafd aan het commercial-vrije Netflix, zappen weg bij een commercial op uitzending gemist en gaan echt niet op je YouTube-kanaal een filmpje bekijken. Hoe kun je dan toch je doelgroep bereiken? Maak allereerst een verschil tussen push en pull communicatie. Via push zend je informatie naar iemand toe, bijvoorbeeld een gerichte email, maar ook een advertentie die je plaatst in een krant of vakblad. Pull communicatie is dat mensen zelf op zoek gaan naar informatie, bijvoorbeeld op het internet.

Push je boodschap

Push communicatie via pers, digitale media en social media werkt alleen als je flink uitpakt met je budget. Mensen zijn overal en nergens en je boodschap moet maar net voorbij komen en daarvoor moet je dus vaak schieten om te raken.

Wij adviseren om zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen in je organisatie, product of dienst in een database (bestand) te vangen en deze te bewerken met pushinformatie. Hiervoor hebben we een speciale app ontwikkeld die automatisch berichten pusht die passen bij de interesses/behoeften van de doelgroep. Uiteraard geven wij advies om zoveel mogelijk traffic/verkeer naar je app te krijgen.

Als je wilt beleven hoe deze app werkt, kun je je gratis aanmelden voor een demonstratie van de Trace app of meer lezen op digitale innovaties.

Zorg dat je website wordt gevonden

Pull communicatie wordt steeds belangrijker voor organisaties. Mensen zoeken via google en moeten het liefst direct bij jouw website terecht komen en daar lang op blijven. Dus besteden wij aandacht aan je website qua naamstelling (URL), User Interaction Design, look & feel, navigatie, gebruiksgemak, call to action, tekst en SEO (Search Engine Optimalisation).

Uiteraard is je website responsive en geschikt voor tablet en mobiel. Gemiddeld kun je stellen dat zo’n 40% van de bezoekers via tablet/mobiel websites bezoekt en dat aantal wordt steeds groter.

Bij het bouwen van websites houden we rekening met SEO door te zorgen dat mensen die een vraag via google stellen, direct op je pagina komen waar informatie over het onderwerp staat. Anders haken ze af en dat zou jammer zijn. Ook zorgen we dat de homepage aantrekkelijk is voor google die deze dan hoger zal ranken. Veel tekst is het credo. En deze tekst veelvuldig vernieuwen en richten op specifieke onderwerpen die horen bij je kern business. Anders vindt google je informatie geen hout snijden en word je gestraft in je ranking. De zogenaamde bouncerates van onze websites zijn dan ook laag. Ons multi channel publishing systeem zorgt ervoor dat je met weinig tijd (een druk op de knop) op al je mediakanalen dezelfde of enigszins bewerkte berichten kunt plaatsen. Dus ook op je website.

Uiteraard geldt zowel voor succesvolle push als pull communicatie dat je boodschap duidelijk is en het hart van de doelgroep raakt qua tekst en beeld.

Aanraders

Het advertentieprogramma van Google, Adwords, levert bij onze relaties goede resultaten op. Je betaalt voor zoekwoorden en komt zo hoog in de ranking te staan bij bezoekers die zo’n zoekwoord intypen. De traffic naar de meeste website wordt met 30% verhoogd. Trace ondersteunt met het kiezen van de juiste zoekwoorden.

LinkedIn is niet meer weg te denken als zakelijk netwerk. Je kunt er zelf een groep op vormen,  voor relatief weinig geld advertenties zetten gericht op doelgroepen of je mengen in interessante groepen van anderen. Of  je contacten in een database zetten en deze bewerken met de Trace app.

Online banners plaatsen op websites, waar je doelgroep vaak komt, kan ook werken. Bijvoorbeeld op websites van vakbladen. Veel bezochte websites, zoals Nu.nl, zijn echte aanraders, maar je moet er wel het budget voor hebben.

Op Facebook wordt er flink geadverteerd, maar steeds meer mensen ergeren zich aan commerciële berichten op hun tijdlijn. Bovendien wordt Facebook als privé ervaren en zijn mensen niet in de ‘mood’ voor zakelijke aanbiedingen of deze moeten echt attractief en gericht zijn op de interesses van mensen. En dat is lastig te targeten op Facebook.

YouTube is interessant om jongeren te bereiken, maar dan vooral via populaire kanalen die worden beheerd door jongeren en veel volgers hebben (soms miljoenen).

Free publicity, het gratis plaatsen van berichten over je organisatie, product of dienst, is nog steeds een interessante en goedkope manier van communiceren. Dit betekent wel continu investeren in redacties van kranten, magazines, websites en social media die jouw informatie aantrekkelijk vinden voor hun lezers.

Plan voor marktbewerking

Het Trace team maakt een compleet plan voor marktbewerking op maat of helpt bij het instellen van campagnes op social media. Uiteraard ontwikkelen we ook online banners in diverse formaten in HTML of Flash of andere communicatiemiddelen.  Contact

Trace Menu