Doelgroepenbenadering achterhaald
Sommige mensen hebben dezelfde levenswijze, maar die is niet te traceren door leeftijd, welvaartsklasse, regio enzovoorts. Zo ruilen mensen die veel te besteden hebben hun BMW in voor een Toyota Prius, omdat ze zich bewust zijn van de wereld die ze straks achterlaten. Bewust en duurzaam omgaan met de wereld is hun levenswijze.
Andere mensen gaan voor vrijheid. Ze verdienen voldoende om een huis te kunnen kopen, maar kiezen voor de vrijheid van een huurhuis. Een vaste baan hoeft voor hen niet. Ze gaan net zo lief voor een flexibel contract of werken als ZZP-er. Ook nemen ze regelmatig maanden vrij om te reizen.
Dan zijn er mensen, waarbij hun levenswijze wordt bepaald, doordat ze zorg nodig hebben. Het zorgaanbod vanuit de overheid wordt steeds kleiner. Die mensen willen zich niet hulpbehoevend voelen; ze willen service en gemak. Service kan bijvoorbeeld een online tool zijn, waarmee familie en vrienden de zorgtaken makkelijk kunnen verdelen. Producten moeten daarnaast mooi zijn, een fraai vormgegeven traplift bijvoorbeeld. Maar ook een hippe fiets met een accu.
Als organisatie kun je met je producten en diensten inspelen op de levenswijze van mensen. De hotelketen Citizen M is hiervan een mooi voorbeeld. Michael Levie ontdekte wat mensen belangrijk vinden als ze kort in een hotel verblijven. Automatisch in- en uitchecken gaat lekker snel. Hiervoor heeft niemand behoefte aan persoonlijke contact met een receptioniste. En de kamer mag klein zijn. Wifi en een goed bed, daar gaat het om. Samen eten met andere gasten en medewerkers in de keuken is gezellig. Je pakt zelf uit de koelkast, waar je zin in hebt. En de huiskamer als ontmoetingsplek doet het goed. Michael Levie is een van die ondernemers die levenswijze en beleving in zijn organisatie centraal stelt. En dat werpt zijn vruchten af; de hotelketen groeit als kool.